Mikäli viime vuosikymmeniä pyydettäisiin luonnehtimaan jollakin niitä hallinneella teemalla, se olisi yleinen vastaus varmasti tekniikan huikea ja nopea kehittymien. 1990-luvun alkeellisista kännyköistä on tultu pitkä matka nykyaikaisiin älypuhelimiin varsin lyhyessä ajassa. Nopeat nettiyhteydet ovat muuttaneet arkemme: katsomme uutiset, elokuvat ja sarjat netistä silloin kuin se meille parhaiten sopii. Emme enää ole riippuvaisia TV:n aikatauluista, sillä elokuvat ja sarjat ovat siirtyneet internetiin. Samoin on käynyt musiikille: emme osta enää levyjä kaupasta, vaan kuuntelemme musiikin Spotifyn ja Deezerin kaltaisista suoratoistopalveluista. Nyt näyttää siltä, että sama kehitys voi toteutua myös pelaamisen suhteen pilvipelaamisen muodossa.

Image Source = https://pixabay.com/photos/portrait-gamer-gamers-play-fantasy-3163518/

Pelejä netissä

Pelaaminen netissä ei tietenkään ole uusi asia, mutta pilvipelaamisesta puhuttaessa tarkoitetaan sitä, että fyysiset pelit, tietokoneet ja konsolit korvautuvat pilvessä pelattavilla pelillä. Lisäksi verkossa onnistuu KHL live tulosten seuraaminen ja vedonlyönti. Mikäli muita vertailukohtia haluaa etsiä, nettikasinot voisivat olla sopiva vertailukohde. Nettikasinot pystyvät tarjoamaan kasinokokemuksen ”pilvessä”, sillä pelaaja voi pelata tosielämän kasinoilta tuttuja pelejä omalta tietokoneelta tai kännykän näytöltä. Tämä kehitys on antanut kasinopelaamisen mahdollisuuden ihmisille, joiden on vaikeaa tai mahdotonta matkustaa tosielämän ”kivijalkakasinolle”. Kyseessä on osa viihteen digitalisaatiota, jossa yhä useammat aktiviteetit ovat verkossa.

Mitä pilvipelaaminen tarkalleen on?

Niille, joille pilvipelaaminen ei ole käsitteenä tuttu, se voidaan selittää lyhyesti seuraavasti. Pelit siirtyvät internetin suuriin palvelinkeskuksiin ja niitä pelataan periaatteessa miltä tahansa näytöltä. Yksinkertaistettuna voisi sanoa, että ilmiö on sama, kuin Netflixissä sarjojen ja elokuvien kohdalla, mutta pilvipelaaminen omaa mahdollisuudet vielä radikaalimpaan muutokseen. Kyseessä ei ole pelkästään se, että kuka pystyy tarjoamaan pelaajille laajimman valikoiman pelejä, vaan kyseessä on enemmänkin se, että pilvipelaaminen tarjoaa mahdollisuuden aivan uudenlaisten pelien luomisen. Tämä johtuu siitä, että pilvipelaaminen tarjoaa paljon enemmän kapasiteettia, kuin mitä yksittäinen laite pystyy tarjoamaan. Tallennustilaa on käytännössä rajattomasti ja tämä antaa mahdollisuuden luoda avoimia, yksityiskohtaisia ja syviä maailmoja, jollaisia ei aiemmin ole toteutettu. Verkon pilvipalvelut antavat myös mahdollisuuden hyödyntää tekoälyä ja puheentunnistusta, joiden avulla on mahdollista syventää pelikokemusta. Pelaajille pilvipelaaminen lupaa siis aivan uudenlaista, realistista ja mukaansatempaavaa pelikokemusta, joka ei ole enää riippuvainen fyysisistä ja liikkumista rajoittavista konsoleista ja tietokoneista.

Isot nimet pilvipelaamiseen

Pilvipelaaminen kuulostaa lupaavalta ja se onkin herättänyt isojen toimijoiden mielenkiinnon. Esimerkiksi Google, Amazon, Alibaba, Huawei, PlayStation (PS Now) ovat mukana. Xbox puolestaan on toteuttanut Project xCloud -pilvipeliratkaisun, jonka avulla on mahdollista pelata heidän pelejään, vaikka Android-puhelimella. Huhujen mukaan myös Netflix on kiinnostunut pilvipelaamisesta.

Microsoft saattaa olla se yritys, jolla on pullat parhaiten uunissa, sillä se omaa kokemusta peleistä (Xbox) ja pilvestä (Azure). Sony puolestaan omaa vankan taustan pelien parissa, kiitos PlayStationin, mutta sillä ei ole kokemusta pilvestä. Google puolestaan on kokenut pilven saralla (Google Cloud), mutta se on uusi tulokas pelaamisen suhteen. Tässä tilanteessa Googlen käytettävissä olevat valtavat rahasummatkaan eivät välttämättä riitä, sillä Google Stadia on ollut vaikeuksissa ja on ollut puhetta jopa sen lopettamisesta.

Kannattaako pilvipelaamiseen investoida?

Yleiselle tasolla pilvipelaamisen ongelmiksi on nostettu mm. se, että pelivalikoima ei vielä ole kattava ja 5G -nopeuksien tulisi olla tasaisia, jotta pelaajat todella innostuisivat pilvipelaamisesta.

Pilvipelaamisen kehitykseen tarvitaan rahaa ja investoinnit riippuvat luonnollisesti siitä, että miten järkevänä sijoituskohteena pilvipelaaminen nähdään. Pystyykö se todella korvaamaan pelikokemuksen, jonka pelaajat saavat konsoleista ja tietokoneista? Mikäli se onnistuu, miten nopeasti se tapahtuu? Googlen ongelmat voivat hyvinkin toimia varoittavana esimerkkinä muille: jos edes Googlen kaltainen jätti ei saa pilvipelaamista toimimaan, kannattaako siihen tai peliteollisuuteen ylipäätään upottaa rahoja? Tämä on kysymys, jota monet investoijat varmasti pohtivat. Paljon riippuu myös siitä, miten nopeasti 5G-yhteydet saadaan levitettyä laajasti sekä toimivasti. Tässä vaiheessa emme lähde ennustamaan pilvipelaamisen investoinnin tulevaisuutta. Syynä on se, että Googlekin vaikuttaa pohtivan toiminnan kannattavuutta tällä hetkellä.

Voimme kuitenkin mainita joitain hyviä uutisia: pilvipelaamiseen liittyvistä merkittävistä investoinneista kerrottiin vuoden 2021 alkupuolelta, kun uutisoitiin kiinalaisen Tencent Holdings Ltd.:n, Square Enix Holdings Co:n ja Sonyn investoinnista pilvipelaamisen parissa työskentelevään ja Tokiossa operoivaan Ubitus -teknologiayritykseen. Summan suuruudesta ei kuitenkaan ole tietoa. Investointi kertoo siitä, että uskoa pilvipelaamisen tulevaisuuteen löytyy.