Silloin tällöin uutisissa vilahtaa otsikkoja, jossa ihmismassat jonottavat jopa tuntikausia saadakseen kaupan tai yrityksen tarjoaman ilmaislahjan. Suomessa se voi olla esimerkiksi ilmainen ämpäri tai jopa kestokassi, mutta ilmainen lahja voi olla paljon muutakin, kuten kaupan päälle annettu etukuponki tai lisätuote ostoksen rinnalle.
Varsinkin sen jälkeen, kun kaupankäynti siirtyi digitalisaation myötä yhä suuremmissa määrin internettin, kauppiaat ovat joutuneet keksimään yhä innovatiivisempia markkinointitempauksia ja -strategioita. Samalla kilpailu on kasvattanut merkittävästi ja uusia toimijoita ilmestyy alalle suurella volyymilla, joten uusien ideoiden menestyksestä ei ole takuuta.
Photo by Adrien Delforge on Unsplash
Miksi yritykset sitten antavat jotain ilmaiseksi?
Ilmaislahjojen tarkoitus on ensinnäkin kasvattaa myyntiä, lisätä asiakaskuntaa ja lisätä näkyvyyttä markkinoilla. Ilmaislahjan sijaan yritys voi myös valita toisen strategian, joka on myydä tiettyjä tuotteita erittäin kovalla alennuksella. Kummankin kampanjan lopputulos on sama: jonoja on taatusti odotettavissa.
Ilmainen tuote voidaan antaa myös jo ostetun tuotteen rinnalla, niin sanottuna kylkiäisenä. Tunnettuja tällaisia kautta aikojen ovat kolapullojen yhteydessä annetut juomalasit tai kahvituotteen vieressä annetut kahvikupit tai termokset. Tällöin kyseessä ei ole kuitenkaan täysin ilmainen tuote, vaan kylkiäisen hinta on jollain tavalla sisällytetty ostettuun tuotteeseen.
Kylkiäisen avulla pyritään kuitenkin kasvattamaan juuri tietyn tuotteen myyntiä ja sanoa asiakkaalle, että “tässä on nyt hyvä tarjouspaketti, osta!” Sitä voidaan käyttää esimerkiksi tiettyihin vuodenaikoihin poistamaan edellisen kauden tuotteet varastosta tai kampanjoida täysin uutta tuotetta.
Toimivatko ilmaistuotteet markkinointistrategiana oikeasti?
Tästä asiasta voidaan olla montaa mieltä. Asiantuntijoiden mielestä se on ehdottomasti nerokas markkinointidea, joka samalla sisältää hurjasti mainospotentiaalia yritykselle ja sen myymälle tuotteelle. Lyhyesti kyseiset kampanjat yksinkertaisesti luovat näkyvyyttä markkinoilla.
Toisaalta ilmaistuotteiden jako sisältää myös vaaranloukkuja, jotka yrityksen johdossa täytyy huomioida. Ensinnäkin ilmaisena annettavan tuotteen tulee olla käytännöllinen ja kohdeyleisölle suotuisa. Luksusvaatteita myyvän liikkeen ei siis kannata mainostaa yritystään ilmaisilla ämpäreillä, koska sen kohdeyleisö ei ole kiinnostunut sellaisista.
Photo by Artem Beliaikin on Unsplash
Annettavan tuotteen tulee lisäksi olla pitkäaikainen. Tuote, jota voidaan käyttää säännöllisesti arjessa, on järkevämpi valinta, koska sen takia asiakkaan kannattaa sitä havitella. Täten ruokatuotteet tai jo vanhentuneet trendit eivät siis myy kylkiäisinä yhtä hyvin kuin esimerkiksi huomattavasti monikäyttöisemmät juomalasit, lautaset, termospullot ja vaikka pyyhkeet.
Erikoisempia esimerkkejä ilmaistuotteista löytyy netistä
Kivijalkakauppojen ilmaistuotteet vaativat asiakkaan fyysistä läsnäoloa, joten monet yritykset tarjoavat niitä myös verkkokaupoissaan. Niitä voi olla tietyn suuruisista ostoksista saatavat lahjat, jotka ovat niin sanotusti kaupan päälle annettuja ilmaisia tuotteita.
Esimerkiksi kirjakaupat voivat lisätä yli 100 euron ostosten päälle tietyn klassikkokirjasetin, jos ostokset tehdään netissä tai käyttäen yrityksen mobiilisovellusta.Tällöin ilmainen lahja kasvattaa samalla myyntiä sekä markkinoi ehkä juuri julkaistua mobiilisovellusta.
Yksi toinen erikoisempi ilmaistarjous löytyy nettikasinoilta. Kasinoasiakkaille nimittäin jaetaan ilmaislahjona ilmaiskierroksia tiettyihin kolikkopeleihin, joiden voitot voidaan käyttää ilmaisena bonusrahana sivustolla. Lisäksi ilmaiskierroksia saadaan Uusimmatkasinot-sivuston kautta jopa täysin ilman rahallista panostusta.
Vinkit ilmaistuotteiden jakoon
Ilmaistuotteita on jaettu jo vuosikymmenien ajan alalla kuin alalla. Mielenkiintoisimmat tempaukset, kuten Keskisen ilmainen bensa, jäävät kuitenkin puheenaiheeksi pitkään ja ne liitetään lopulta ilmaistuotteita tarjoavan yrityksen imagoon. Ilmaisia tuotteita voidaan tarjota netissä, kivijalkaliikkeissä tai vaikkapa sosiaalisessa mediassa, jossa kannattaakin tutustua vaikuttajamarkkinointiin.
Joskus itse kauppiaasta voi tulla vaikuttaja, joka on koettu jo esimerkiksi Sampon kaupan kanssa. Tällöin kauppias voi itse markkinoida omia tuotteitaan, ilmaislahjoja, hurjia alennuksiaan sekä yhteistyökumppanien vastaavia kampanjoita suoraan omalta tililtään. Modernissa yhteiskunnassa tämä on erittäin tehokas markkinointikeino.
Keinoja on monia ja ilmaislahjat toimivat lähes aina. Niitä varten täytyy kuitenkin ymmärtää tarkasti yrityksen kohdeyleisö, sen tarpeet ja tehdä tarkat laskelmat ilmaistuotteiden hyödyistä ja haitoista yrityksen talouteen.